Sanningskommissionen – Hur långt är vi villiga att gå för att få fram sanningen?

Sanningsenlighet vid bilförsäljning

Det finns en gammal klyscha om hur bilförsäljare är ett gäng skurkar som gör allt för att lura sina klienter. Den här stereotypa bilden har förmedlats i många filmer, exempelvis True Lies, Cadillac Man och Matilda. Och vem minns inte bilförsäljaren i Fargo som bara gräver sig ett allt djupare hål? Men ligger det någon sanning i den här bilden?

Även om det funnits många lurendrejare genom tiderna, och säkert många även idag, är situationen avsevärt bättre för dig som konsument nuförtiden. Om du till exempel vill sälja din bil tryggt kan du göra det mycket enkelt och smidigt. Du kan till och med få en värdering online och få bilen upphämtad och såld utan att du behöver göra annat än att beskriva den korrekt. Du får ett rättvist bud och sedan är affären avklarad. Hur lätt som helst!

Fördelarna med att sälja sannfärdigt

När en person är missnöjd med sitt köp och inte kan få ersättning av försäljaren brukar det resultera i en anmälan till Konsumentverket. Till de vanligaste klagomålen hör just bilköp men även andra produkter och tjänster som till exempel flygresor och hantverkstjänster. Att behöva klaga och gå igenom processer är ingenting som gläder någon, och det kostar landet miljarder varje år. Därför är det viktigt att du vänder dig till kompetenta och professionella personer när du vill sälja bilen.

Oavsett om du ska köpa eller sälja något är just tilliten en viktig faktor. Den som försöker luras genom att inte ge det de lovat eller ta för mycket betalt hoppas naturligtvis på extra förtjänst. Frågan är dock om de verkligen tjänar så mycket på det i långa loppet. Undersökningar har visat att en stor del av företags förtjänster kommer från återkommande kunder och att det fungerar på två plan. Dels kommer de nöjda kunderna tillbaka själva, dels rekommenderar de företaget åt vänner och bekanta. Just rekommendationer är guld värda och överträffar allt som har med marknadsföring att göra. Dessutom är det ett välkänt faktum att missnöjda kunder tenderar berätta om sina negativa upplevelser till fler personer än vad de nöjda gör, och därför är det oerhört viktigt att vara korrekt och sanningsenlig som försäljare.

Berätta mer än mindre

En duktig försäljare är framförallt den som kan sin produkt mycket väl men som också kan läsa av sin kund. Att berätta om en viss varas olika för- och nackdelar på ett uppriktigt sätt brukar vara mycket uppskattat och bespara både företaget och kunden från ovälkomna överraskningar. Välj därför en bilförsäljare som kan sitt jobb och är ärlig när du ska sälja bilen.